Prowadzenie pozaksiÄgowej ewidencji kosztĂłw.
Klasyfikujemy koszty ze wzglÄdu na rodzaj dziaĹalnoĹci operacyjnej
a) Koszty dziaĹalnoĹci podstawowej - poniesione w zwiÄ
zku, z prowadzona podstawowÄ
dziaĹalnoĹciÄ
- np. dostawy wody, ciepĹa, en. el.
b) Koszty zarzÄ
du - poniesione przez administracjÄ (zarzÄ
d pow. WspĂłlnÄ
np. eksploatacyjne)
c) Koszty pomocnicze - zwiÄ
zane z utrzymaniem wĹasnych sĹuĹźb (np. konserwatorzy)
d) Koszty sprzedaĹźy: - zwiÄ
zane ze sprzedaĹźÄ
np. najem pow. wspĂłlnej na reklamÄ, najem lokali itp.
UpraszczajÄ
c moĹźna podzieliÄ (co teĹź robimy przygotowujÄ
c plany gospodarcze) koszty na:
I Koszty zarzÄ
du pow. wspĂłlnÄ
II Koszty remontĂłw i wydatki na bieĹźÄ
cÄ
konserwacjÄ
III Koszty przeglÄ
dĂłw i napraw nieruchomoĹci wspĂłlnej
IV OpĹaty za dostawy energii elektrycznej, cieplnej, gazu, wody w czÄĹci wspĂłlnej, antenÄ, windÄ.
V Koszty utrzymania porzÄ
dku i czystoĹci
VI Wynagrodzenie Administratora, czĹonkĂłw ZarzÄ
du
VII Inne zwiÄ
zane z nieruchomoĹciÄ
wspĂłlnÄ
.
Koszty ponoszone przez wĹaĹcicieli zwiÄ
zanych z utrzymaniem lokalu a pokrywanych przez opĹaty wnoszone za poĹrednictwem WspĂłlnoty.
I Koszty zakupu energii cieplnej zuĹźywanej na potrzeby lokalu (c.o. i c.w.u)
II Koszty wywozu odpadĂłw
III Koszty dostawy wody i odprowadzania ĹciekĂłw na potrzeby lokalu
IV Koszty innych ĹwiadczeĹ indywidualnych obciÄ
ĹźajÄ
cych wĹaĹciciela lokalu.
WspĂłlnota powinna prowadziÄ ksiÄgowoĹÄ w wersji uproszczonej.
Co to daje?
Przy naprawdÄ niewielkiej iloĹci faktur kosztowych (od 10 do 20 szt. miesiÄcznie) moĹźna je grupowaÄ w przejrzysty sposĂłb tj. czytelny dla kaĹźdego wĹaĹciciela.
PrzejrzystoĹÄ pozwala ZarzÄ
dowi i firmie administracyjnej wytĹumaczyÄ wĹaĹcicielom zasadnoĹÄ zmniejszenia tub zwiÄkszenia zaliczek (to drugie wymaga wiÄkszych wysiĹkĂłw)
WĹaĹciciel widzÄ
c ksztaĹtowanie siÄ kosztĂłw bÄdzie mĂłgĹ Ĺatwiej podjÄ
Ä decyzjÄ o zgodzie na wiÄksze zaliczki gĹosujÄ
c na odpowiednia uchwaĹÄ.
Firma AKCENT' przedkĹada wĹaĹcicielom lub ZarzÄ
dowi za rok ubiegĹy zestawienie kosztĂłw w rozbiciu na poszczegĂłlne m-ce z dodatkowo naniesionymi przychodami.
PrzedkĹadamy teĹź bilans za ubiegĹy rok i czytamy na zebraniu opracowane przez nas
sprawozdanie finansowe.
Dla nas nie ma problemĂłw jeĹli wĹaĹciciele zgodnie zresztÄ
z ustawÄ
o wĹasnoĹci lokali uchwala inny sposĂłb prowadzenia dokumentacji ksiÄgowej.
|